ELLIOT*
När jag började jobba som Cirkusinstruktör i en av våra skolor hösten 2017, så såg jag direkt ett barn som var väldigt blyg och osäker.
Det här barnet hade jobbigt att komma in på lektionerna och ville ha väldigt mycket närkontakt med mig som pedagog för att känna trygghet. Hen vågade inte yttra sig och blev väldigt lätt ledsen och upprörd när inte något gick.
Idag bara 6 månader senare så ser jag ett barn som kommer inspringandes till lektionen, och med massor av glädje och en nyfikenhet inför vad lektionen ska erbjuda.
Hen kommer fortfarande fram och kramar i början och slutet av lektionen men vill vara med alla kompisarna och testa allt som erbjuds, en riktig superhjälte som vi säger på Cirkus Unik.
Vi lärare ser även att de andra barnen känner sig väldig trygga med hen och vill gärna vara nära hen.
Det är nu när jag börjat reflektera mer över barnens utveckling rent socialt som jag inser att det här är en mycket starkare och lyckligare person. Det är nästan som ett nytt barn jag har framför mig, och jag har väldigt svårt att tänka att hen var så blyg och försiktig som hen var.
Elvira, Elliots cirkuspedagog
*Elliot är ett fiktivt namn.