Lisa har tränat länge med Cirkus Unik, hon är en av de som gått längst. Hon har sen starten visat stor potential och är oerhört ambitiös. Saken med Lisa är att hon ofta hamnar i bakgrunden. Vissa barn tar plats när de har svårt att koncentrera sig, andra barn tar plats när de behöver mycket stöd och peppning för att våga testa nya saker, men Lisa tillhör inte någon av de kategorierna. Hon gör som hon blir tillsagd, pratar när hon får ordet och tar sig an nya utmaningar utan motstånd. Som pedagog är den här typen av elev extremt lätt att ha och göra med men de är även lätta att glömma att ge uppmärksamhet.
Lisa kom till en punkt där hon behövde mer utmaning, men hon hade själv svårt att visa för oss pedagoger att hon ville mer. När vi inte helt såg hennes ambition var vi nära att tappa henne.
Hösten 2019 startade Cirkus Unik en ny satsning för de av våra elever som ville fördjupa sig mer i cirkustekniker och fokusera på att uppträda. Lisa fick då en plats i den gruppen. Sen dagen då hon började i den nya gruppen har hon gjort stora framsteg, inte bara i cirkustekniker utan hon har även blivit en enormt viktig del av dynamiken i gruppen.
Tack vare att den nya gruppen har längre träningstid så har vi pedagoger kunnat lägga mer tid på att försöka se varje elev. I Lisas fall har vi försökt pusha henne utanför sin comfort zone och tilldelat henne roller där hon tvingas ta mer plats.
Det vi ser nu är en Lisa med en stor målmedvetenhet och ambition som utvecklas ständigt. Hon har utvecklat en kroppskontroll som är till stor hjälp i cirkustekninkerna. Hennes lugna sätt att ta sig an utmaningar smittar av sig på hela gruppen och hon kommer ofta med kloka och genomtänkta reflektioner i utvärderingarna av lektionen.
Lisa har blivit ett fint exempel på vilken utveckling ett barn kan göra när man tar vara på deras talang och sätter dem i ett sammanhang där de har förutsättningar att lyckas!
Lisa är ett fiktivt namn.